60 jaar directeur

Artikel verschenen in de Limburger, 21-05-2025 | Verslag: Peter Heesen | Foto’s: Gerard Kempen. © Lé Giesen

Belangrijkste taak:
chauffeurs voorzien
van veel pk’s

Onder leiding van Gerard Kempen breidde Kempen Transport uit van 15 naar 140 vrachtwagens. De 84-jarige baas is nog steeds verantwoordelijk voor de wielen. „We staan erom bekend dat we niet de langzaamste transporteur zijn.”

Kempen Transport telt 320 werknemers, voornamelijk chauffeurs. Mensen die vaak de hele week van huis zijn, ook in het weekend. Hoe krijg je genoeg personeel als ze overal aan de slag kunnen? Het antwoord weet Gerard Kempen. Hij is niet alleen de baas, maar beheert tevens het wagenpark. En dat is cruciaal. „We hebben goede auto’s, met veel pk’s. Daar kicken de mannen op.”

Gerard heeft ze enthousiast moeten maken, verduidelijkt hij. „Vroeger wilden chauffeurs geen groente en fruit rijden. Dan wisten ze dat ze ook in het weekend moesten werken.” Met het juiste materiaal was dat bezwaar niet meer zo groot, vertelt Kempen, voor wie de auto’s zijn hobby zijn. „Ze zijn voorzien van airco, magnetron, koffiezetapparaat, koelkast, bed, superstoelen en superbekleding. Ook ben ik een banden- en remmenfanaat. We kunnen het ons niet permitteren dat iets kapotgaat en remmen moeten sowieso goed werken.”

Artikel gaat verder onder de foto’s

Steggelen

„We staan er ook om bekend dat we niet de langzaamste transporteur zijn. Maar ja, we rijden ook met verse goederen.” Om alles tiptop in orde te houden, beschikt Kempen Transport over een eigen garage op Fresh Park Venlo, het handelscentrum voor groente en fruit. „Als ‘s avonds een band kapot is, kunnen we niet tot morgenochtend wachten voordat die gerepareerd wordt.” Veel plezier beleeft hij ook aan de in- en verkoop van auto’s. „Dat is een sport: een beetje steggelen met de garages, want ik ruil nooit iets in.”

Kempen heeft niet alleen de wielen in zijn portefeuille, maar ook de problemen. „Als er een akkefietje is met de klanten, word ik soms gevraagd om contact op te nemen. Zo was er laatst een handelaar uit België die klaagde dat twee pallets te laat bezorgd waren. Ik ben in de cijfers gedoken en heb hem teruggebeld. Ik zei: ‘We hebben het afgelopen jaar zoveel pallets geleverd. Er waren er zo weinig te laat dat het qua percentage niet in een getal achter de komma uit te drukken is. Dat gaf hij toe en toen was het in orde. Ik ken hem ook al veertig jaar.”

 

Gerard Kempen. © Lé Giesen

Gerard Kempen. © Lé Giesen

Nooit verlies

Kempen is van de cijfers: „We hebben nog nooit verlies geleden. Nee, ook niet tijdens crises. Dan ging het bij ons vaak zelfs beter; de mensen moeten toch altijd eten.”

Het transportbedrijf bestaat 97 jaar en werd in 1928 opgericht door Graad Kempen. Met paard en wagen bracht hij groenten naar Düsseldorf, maar ook putdeksels van ijzergieterij De Globe in Tegelen naar Maastricht. „Hij vertrok vaak om middernacht, om bijna 23 uur later terug te zijn.”

Gerard kwam in het bedrijf, gevestigd in Tegelen, toen hij zeventien was. De zoon van de baas werd chauffeur. Zeven jaar later namen hij en zijn zijn broer het bedrijf over, nadat zijn vader was overleden. Het telde op dat moment twee vrachtauto’s met aanhangwagens. De broers gingen in 1984 elk hun eigen weg. Kempen ging verder met Kempen Transport, dat uitgedijd was naar vijftien vrachtwagens.

Gerard Kempen. © Lé Giesen

Nooit verlies

Kempen is van de cijfers: „We hebben nog nooit verlies geleden. Nee, ook niet tijdens crises. Dan ging het bij ons vaak zelfs beter; de mensen moeten toch altijd eten.”

Het transportbedrijf bestaat 97 jaar en werd in 1928 opgericht door Graad Kempen. Met paard en wagen bracht hij groenten naar Düsseldorf, maar ook putdeksels van ijzergieterij De Globe in Tegelen naar Maastricht. „Hij vertrok vaak om middernacht, om bijna 23 uur later terug te zijn.”

Gerard kwam in het bedrijf, gevestigd in Tegelen, toen hij zeventien was. De zoon van de baas werd chauffeur. Zeven jaar later namen hij en zijn zijn broer het bedrijf over, nadat zijn vader was overleden. Het telde op dat moment twee vrachtauto’s met aanhangwagens. De broers gingen in 1984 elk hun eigen weg. Kempen ging verder met Kempen Transport, dat uitgedijd was naar vijftien vrachtwagens.

Elke uithoek

Het eerste besluit van Gerard was de verhuizing van het bedrijf naar de veiling in Grubbenvorst. Daar brachten de telers het groente en fruit en daar zaten de handelaren. Kempen haalde de verse producten op in de grote tuinbouwgebieden; Limburg, Westland en België. Vervolgens werden ze met koelwagens naar groothandelsmarkten en supermarkten in met name Duitsland gebracht.

En dat doet Kempen Transport nog steeds. „We brengen groente en fruit naar elke uithoek in Duitsland. We werken 24/7. Wie vóór een uur ‘s middags bestelt, wordt de volgende dag beleverd.” Kempen Transport groeide met de klandizie mee, waaronder de handelshuizen Frankort & Koning en Staay op Fresh Park Venlo.

Plicht

Waar veel leeftijdgenoten al decennia achter de geraniums zitten, is Gerard Kempen nog dagelijks in touw. De plicht roept immers. Of beter: zijn hobby. De 84-jarige ondernemer is verantwoordelijk voor 140 vrachtauto’s en 160 aanhangers. Dat is alleen mogelijk, zo benadrukt hij, door de steun van zijn vrouw Marianne, met wie hij al 56 jaar getrouwd is. De algehele leiding over het bedrijf heeft hij overgedragen aan een driehoofdige directie, onder wie zijn dochter Nancy, maar hij blijft ondernemen.